Maria Charpentier

fredag, oktober 23, 2009

Oj, vad tiden gâr fort !

Nu är det ett tag sen, IGEN, jag skrev sist. Vad har dâ hänt här i la France. Vi har haft sommarvärme fram tills för ca en vecka sedan dâ det plötsligt blev jättekallt, nerât nollan pâ natten, och det är vi ju inte vana vid nu. Brrrr....Nu mildare igen efter nâgra dagars regnande.




September började med 1900-talsfest i Ganges. Ârlig fest dâ man klär ut sig och dekorerar stan till "som det var förr". Äter och dricker gott, dansar samt demonsterar gamla hantverksyrken.

Därefter kom mamma hit och hälsade pâ 10 dagar. Vi tog det mest lugnt pratade och pâtade i trädgârden, flyttade alla succulenter till ett och samma ställe "kaktushörnan" där de nu trivs finfint.
Vi har ocksâ hämtat lite andra palm- och kaktusliknande plantor (kan ej namnet) hos Betty, god vän och min f d handledare i förskolan. Det tar sig i trâdgârdslanden.
Sen har Tom pâbörjat trädfällningen sâ att vi fâr lite ljus till plantorna, ved till öppna spisen och förhoppningsvis mer blommor till vâr och sommar. Träden skymmer markväxtligheten mer än man tror.











Milou har börjat skolan, dvs nybörjarkurs pâ hundklubben, han är lättlärd och gör stora framsteg. är inte lika "räddhâgsen" längre. Flisa har âterupptagit agilityn och det tycker hon är toppenkul ! Alltsâ fâr jag ut och röra lite pâ mig ocksâ tvâ gânger i veckan. Trevlig hundklubb som ordnade agilitytävling för tvâ veckor sedan där jag var med som funktionär pâ banan. Förutom massor av duktiga hundar, hussar och mattar sâ bjöds vi pâ en fantastiskt god middag som en av klubbdeltagarna lagat till oss som jobbade. Solen sken och allt vara bara sâ bra som det skall vara en vacker höstsöndag.

Nu till nâgot annat; jag har börjat jobba lite igen. Har blivit anställd av en liten privat firma som ger "service i hemmet". För mig innebär det att jag passar barn hemma hos folk när föräldrarna inte kan. Har för tillfället en familj med tre barn, 7, 5 och 2 âr gamla, supergoa, samt en familj med en 3-âring, som varit sjuk denna veckan - nu är jag lite förkyld.... givetvis ! innan jag vant mig vid alla dessa nya "baciller". Helt OK jobb om än inte drömjobbet, trist att inte ha kollegor, annars härliga ungar och lite mer klirr i kassan tills det ev dyker upp nâgot mer intressant.

Nu kom Tom hem frân jobbet, lite tidigare idag, och nu skall vi hâlla helg med god mat och vin samt plantera rosor i trädgârden, de kom med bud i dag.

Ha de gott alla tills nästa gâng !